Zajęcia Tabata

TABATA czyli wymarzone efekty w 4 minuty.

Dużo naszych klientów się pyta czym jest TABATA? dla kogo przeznaczone jest ta forma zajęć?
Dla osób zainteresowanych odpowiadamy.

Trening Tabata może dać Wam wymarzone efekty. Poprawienie kondycji i zrzucenia niezbędnych kilogramów.

Bardzo często słyszymy wymówki tego typu:

To jest nie możliwe!

To nie jest dla mnie!

W moim wieku się nie ćwiczy!

Spróbuję może następnym razem!

I na wszystkie wyżej wymienione wymówki odpowiadamy, że się mylicie.

Troszkę informacji skąd pochodzi Tabata i na czym polega ta forma zajęć:
Metodę o nazwie Tabata opracował już w 1996 roku pochodzący z Japonii i współpracujący z sportowcami przygotowującymi się do Olimpiady dr Izumi Tabata pracujący w National Institute of Fitness and Sports w Tokio. Skonstruowany przez niego trening nadaje się nie tylko dla sportowców, którym zależy na poprawie wyników, ale także i amatorów, którzy chcą poprawić kondycję swojego organizmu.

Trening Tabata poprawia znacznie wydolność aerobową (tlenową) i anaerobową (beztlenową) w porównaniu do treningu o niskiej i średniej intensywności. Według badań trening tego typu o wysokiej intensywności to skuteczny sposób na spalenie tkanki tłuszczowej i podkręcenie metabolizmu. Ćwiczenie w ten sposób pozwala spalić więcej tłuszczu niż tradycyjne ćwiczenia aerobowe. Jest to możliwe poprzez utrzymujący się po zakończonym treningu podwyższonym metaboliźmie kwasów tłuszczowych. Proces ten może trwać nawet kilkanaście godzin po zakończonym treningu podczas którego tkanka tłuszczowa jest spalana szybciej, mimo że nie wykonujemy już ćwiczeń.

Trening Tabata trwa tylko 4 minuty. Zasada jest prosta – ćwiczymy przez 20 sekund i przez 10 odpoczywamy. Wykonujemy 8 różnych serii. W ciągu 20 sekund pracy robimy tyle powtórzeń jednego ćwiczenia, ile tylko jesteśmy w stanie jak najszybciej zrobić. Najważniejszy jest tutaj dobór ćwiczenia które angażuje jak najwięcej mięśni naszego ciała. Trening można wykonać zarówno w domu jak i na siłowni. Oczywiście polecamy wykonać co najmniej 5 minutową rozgrzewkę i 5 minutowe ćwiczenia na rozluźnienie po, w naszym przypadku jest to atak na brzuch i rozciąganie mięśni po wysiłku.

Jakie ćwiczenia będą najlepsze w treningu Tabata?
Szybkie pompki, bieg bokserski w miejscu, skakanka, jazda na rowerku stacjonarnym, przysiady – najlepiej z ciężarkami lub sztangą, pady z wyskokiem, pompka-przysiad-wyskok itp. Więcej przykładów jesteśmy w stanie przystosować na zajęciach, które oczywiście będziecie w stanie wykorzystać w samodzielnym treningu.

Najważniejsza zasada to ćwiczymy na maksa i nigdy nie poddajemy się.

Nie możemy się oszczędzać, nie zwalniamy, nie oszukujemy samego siebie, trenera, kolegę obok na treningu grupowym, nie wydłużamy odpoczynku! Musimy kontrolować czas, najlepszy będzie timer lub można użyć komórki. Na treningu grupowym instruktor pilnuje czas, gdzie każdy uczestnik może skupić tylko na wykonaniu określonych rund. Jeśli po wykonaniu 8 rund nie czujesz się zmęczony to znaczy, że nie przyłożyłeś się i nie dałeś z siebie wszystko. Duże zmęczenie i brak ochoty na dalsze ćwiczenie oznacza, że trening został wykonany tak jak trzeba.

Ze względu na intensywność treningu nie powinno się stosować tej metody przed albo po serii innych ćwiczeń. Tabata dla początkujących powinna być wykonywana maksymalnie 3 razy w tygodniu. Trening Tabata nie jest raczej polecany osobom o słabej kondycji fizycznej i niskiej wydolności, ale warto spróbować.

Zachęcamy do udziału w treningu w dniu dzisiejszym o godzinie 20:00 z naszą wspaniała instruktorką.

Na trening obowiązkowo prosimy o zabranie wody niegazowanej, ręcznika, wygodnych butów i dobrego nastroju.

Do zobaczenia w Ultrafit.